Motorozz velem! – Egy mai motoros naplója
Szerző: Német Mihály
Kiadó: Rhino Motors Bt.
Kiadás éve: 2020
A Német Misi (Mágus) egy különleges MOTOROS, mert megélte/túlélte a ’70-es évekbeli hőskorszakot és még ma is nagyon aktív túramotoros. Elképesztően humoros és hiteles történetei vannak az elmúlt 50 évről. Az 50 pluszos motoros korosztály, akik még az átkosban kezdtek motorozni, biztos nosztalgiával olvassák majd, mert maguk is átéltek hasonló sztorikat. A fiatalabbak, pedig elismerően és csodálattal olvassák majd, hogy voltak idők, amikor még úgy kellett kezdeni a pakolást egy túrára, hogy 2 db tartalék megszakító, 2 db használt, de még jó kondenzátor, tartalék gyertyapipák gyújtókábellel, szintén használt, de még jó, gyújtógyertyák, stb… És akkor még csak a Balatonra indultunk…
Ajándéknak kiváló ez a könyv, mert könnyen olvasható és minden korosztályhoz szól!
Részletek a könyvből:
Hogyan védekeztünk a ’70-es években?
Akkoriban csak kiskőrösi sisakot lehetett kapni a motorokra szakosodott Keravill boltokban, mondjuk a Liszt Ferenc téren. Három fajta volt, az alumínium "szilvamérő", a fület is takaró műanyag förmedvény, és a Römer licence jet-sisak. Akkor még a zárt sisakokat neveztük jet-nek. Színválaszték nem volt, a jet például csak narancssárgában létezett. Ha mást akartál, maradt a Karsai a Kertész utcában, vagy a Tangó, de ott aranyárban adták az áhított nyugati sisakot, 1000-1200 forintot kértek egy AGV vagy BELL sisakért, ami nagyon magas összeg volt az én havi fizetésemhez képest, ami akkor 1560 forint volt, tehát szóba se jöhetett. Harmadik megoldásként maradt a saját gyártás, ami három fázisból állt össze:
1 - Rákospalotán volt egy csónaképítő műhely, ők csináltak üvegszálból sisakot, 200 forintért adtak egy üres héjat, ami szerencsés esetben, anyagában színezett volt.
2 - Ha mégsem, akkor le kellett fújni Neolux sprével (Csapó Sanyi művészi szinten fényezett flakonnal a kézben).
3 - Ki kellett bélelni. A Paulai Ede utcában, a bőrdíszműves boltban lehetett venni patentokat, állszíjat, és műbőrt. A csat dupla "O" gyűrűs volt, két kulcskarikát varrtam a szíjra, pont úgy működött, mint a mai dupla "D" gyűrűs sportsisakok. A bélelést én csináltam, és olyan jól sikerült, hogy később még bérmunkát is hoztak. Kellett egy kis hungarocell, szivacs, dzsörzé anyag, műbőr, meg anyám varrógépe.
Amikor a ricinus illata megcsapott!
Hogy jön a ricinus a motorozáshoz? A hetvenes években Magyarországon minden motor kétütemű volt, benzin-olaj keverék kellett bele. Az akkori menő csávók azt mondták, hogy a versenyzők Castrolt használnak, amitől finom, édeskés illata volt a kipufogóból kijövő füstnek. Mert füst az volt bőven. Magyarországon nem lehetett Castrol olajat kapni, de valaki rájött, hogyha ricinust töltenek a keverékhez, ugyanaz az édes illat érhető el. És tényleg, a patikában kapható ricinusolajtól, finom édeskés, egyedi illata volt a motoroknak. A keverési arányra már nem emlékszem, de sok nem kellett bele, és mondhattuk a "tudatlanoknak", hogy Castrol versenyolaj van a motorunkban.
A legeslegelső túra (NDK, 1975)
A klub előtt volt a találka, én laktam a legmesszebb, kb. három kilométerre, mégis én voltam, aki elsőként érkezett. Aztán megjött a Dagadt és a Homály, végül a Peti. Béla sehol. Amíg vártunk, megvizsgáltuk a vasakat. Végül is minden jónak tűnt, kivéve az esőt. Végszóra befutott Béla is. Esernyővel, és gyalog! Hogy ő ebben a szar időben nem indul el, nem akar fagyoskodni, menjünk nélküle. Meg ugyan nem vertük, de kapott tőlünk rendesen. Nekem különösen fájt, mert nagyon jó barátomnak tartottam, és úgy éreztem, elárult. De nem volt mit tenni, eldöntöttük, hogy akkor megyünk négyen! Berúgtuk a motorokat, és elhúztuk a csíkot.
Ha itt még nem voltál, indulj azonnal
(Szerbia, Albánia, Görögország, Macedónia – 2018)
Imádom a szállodai reggeliket, itt is igazi „terülj-terülj” asztalkám volt. A legfontosabb étkezésnek tartom, pláne, ha tudom, hogy fárasztó napom lesz. Márpedig tudtam. Három ország, két határ, SH 20-as, a hegyekből a tengerpartra, és átkértem magam a gyors csoportba is. (A gyors csoportnak sok előnye van. Azonkívül, hogy gyorsabban mehetsz, előbb ebédelsz, előbb érsz a szállodába. Mire a „Csiga-csapat” befutott, már rendre lefürödve, kipakolva vártam őket a parton.) Hideg, de tiszta, napos reggel volt, a kesztyűmön kívül mindenem megszáradt. Próbálkoztam hajszárítóval, a tenyérrész egész jó lett, de az ujjak még vizesek voltak. Vittem gumikesztyűt, azt felhúztam a kesztyű alá, a többit a menetszélre bíztam. Működött.
Motoros túra a Világ Végére
(8222km El Camino – 2019)
A reggelit senhor Brejo szolgálta fel. Mikor beléptem kezet nyújtott, és bemutatkozott, majd bemutatott egy, a már az asztalnál ülő pacáknak. Annyit értettem, hogy Venezuela, jó messziről jött. A szobában minden nagyon öreg, kopott, de tiszta volt. Senhor Brejo tökéletesen passzolt a feleségéhez, egyenes tartás, semmi pocak, és annyira kedvesen viselkedett a vendégeivel, hogy azt tanítani kellene. Rengeteg kép volt róla a falakon, mindegyiken lovon ült, régen talán híres úrlovas lehetett. A reggeli egyszerű volt, szinte szegényes (főleg a szállodák svédasztalához viszonyítva), de annyi kedvesség volt benne, hogy így is nagyon jól esett. Reggeli után megkérdeztem senhora Brejot, hogy hol tudnék mosni, mire azonnal elvette a szennyest, és mondott valamit, gondolom azt, hogy „meg lesz oldva”.
Erre a napra jutott az utam végcélja, Európa legnyugatibb pontja Cabo da Roca, valamint Lisszabon meglátogatása. Bedobtam a hátizsákba vizet, energia szeleteket, és nekivágtam a „Világ végének”.
Ajánlások
Kapcsolat
Kiadó
Rhino Motors Bt.1032 Budapest, Kiscelli u.18.
Bankszámlaszám: OTP Bank, 11703006-25987023-00000000
Dobosné Huba Ágnes
info@motoroskonyv.huTelefon: +36 20 348 1199
Szimcsák Attila
szimi@rhinotours.huTelefon: +36 20 441 2020
Dobos Zoltán
zoli@rhinotours.huTelefon: +36 30 626 2169